Amanah Raya Berhad ditubuhkan pada 1921 . Dahulunya ia dikenali sebagai Jabatan Pemegang Amanah Raya dan Pegawai Pentadbir Pusaka dan dikorporatkan pada 1 Ogos 1995 di bawah Akta Syarikat 1965. AmanahRaya merupakan syarikat milik penuh kerajaan dengan pegangan saham sebanyak 99.99% oleh Menteri Kewangan (Diperbadankan) dan 0.01% oleh Pesuruhjaya Tanah Persekutuan.
Justeru perkembangan semasa, peluang pekerjaan dibuka kepada warganegara Malaysia yang berkelayakan untuk mengisi kekosongan jawatan di AmanahRaya. Jawatan kosong yang ditawarkan ialah :-
1. KERANI JABATAN OPERASI (UNIT PENYELESAIAN) - 1 kekosongan jawatan di KLTanggungjawab
- Memasukkan semua transaksi ke dalam Sistem MFund
- Menyediakan Baucer Bayaran dan surat Telegraphic Transfer (TT)
- Menyediakan surat pengesahan kepada pihak terlibat dan memastikan dihantar mengikut masa ditetapkan ke Institusi Kewangan
- Menyediakan Senarai Pembayaran / Aliran Tunai
2. KERANI JABATAN OPERASI (UNIT TAHANAN) - 1 kekosongan jawatan di KLTanggungjawab
- Memasukkan semua transaksi ke dalam Sistem MFund
- Memastikan pemindahan saham dilaksanakan pada masa diberikan
- Memastikan persediaan Borang Proksi dibuat pada masanya dan lain-lain borang yang berkaitan
- Menyediakan stok bulanan dan penyelarasan bon
- Kelayakan jawatan 1 dan 2 :- Minima SPM / STPM / Sijil atau Diploma bidang Perakaunan / Kewangan / Pengajian Perniagaan / Ekonomi atau setaraf dengannya
- Minima 1 tahun pengalaman dalam syarikat Pemegang Amanah Saham atau Pasaran Modal adalah suatu kelebihan
- Berkomunikasi yang baik dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris
- Kemahiran dalam menguruskan perakaunan
- Mahir aplikasi MS Office
- Berupaya melaksanakan kerja secara terperinci dan teliti
3. EKSEKUTIF KANAN JABATAN OPERASI (UNIT HUTAN PASARAN MODAL & AMANAH)Tanggungjawab
- Memantau semua perjanjian yang telah ditetapkan dalam Surat Ikatan Amanah dan Dukumen Transaksi yang minta oleh penuntut
- Menguruskan dan mengendalikan akaun amanah yang telah ditetapkan dan memantau operasi yang betul ke atas akaun berkenaan
- Berunding dengan penuntut dan pihak ketiga lain berhubung dengan pengeluaran debentur itu
- Memantau dan menguruskan operasi akaun Amanah atau Pentadbir
- Menyelaras dan mewakili syarikat dalam mesyuarat dengan Pemegang Debentur / Penuntut / Pengatur dan lain-lain
- Membantu Penolong Pengurus dalam menguruskan Unit Pasaran Modal Hutang dan Amanah
- Memiliki Ijazah / Kelayakan Profesional Perakaunan / Kewangan / Perniagaan / Undang-undang atau bidang berkaitan
- Sekurang-kurang 3 tahun pengalaman dalam Industri Pasaran Modal
- Pengalaman bekerja di syarikat amanah adalah suatu kelebihan
- Kemahiran berkomunikasi yang baik dalam Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia
- Kemahiran perundingan yang baik dan mampu untuk berkomunikasi yang meyakinkan semua pihak
- Kemahiran baik dalam membuat laporan, penulisan dan kemahiran analitikal
- Mahir aplikasi MS Office seperti Word, Excel, Powerpoint, Sharepoint dan Outlook
Calon yang berminat, sila emelkan resume lengkap ke fazilabanoo@arb.com.my. atau poskan kepada alamat :
MANAGER, CEO's OFFICE
AMANAHRAYA TRUSTEES BERHAD
Tingkat 2,
Wisma TAS, No. 21 Jalan Melaka,
50100 Kuala Lumpur.
Sila LIKE & SHARE jika dirasakan post ini bermanfaat. Terima Kasih..